Monday, April 16, 2018

KISAH SEORANG WANITA YANG MENINGGAL KETIKA MELIHAT KUBURAN NABI

dalam artikel sebelumnya kami menulis tentang kisah wali songo dan pada artikal ini kami menulis kisah wanita yang sangat mencintai Nabi

Seorang wanita telah datang menemui siti Aishah r.a dan berkata :
“bawalah saya melihat kubur Rosulullah SAW supaya saya memperoleh keberkatan semasa memandang kubur baginda”

Aishah r.a membuka bilik yang mengandungi kubur Nabi SAW serta membenarkan beliau masuk kedalamnya. Apabila wanita itu telah melihat kubur Nabi Muhammad SAW wanita itu menangis karena wanita itu sangat mengasihi rosul dan teringat akan Nabi Muhammad SAW. wanita itu menangis sejadi-jadinya sebegitu sedihnya dan menangisnya sehingga wanita tadi pingsan dan meninggal dunia pada saat itu jugak semoga Allah memberkatinya.
Saking cintanya kepada Nabi Muhammad SAW seorang wanita dengan melihat kubur Nabi langsung pingsan dan mati pada saat itu pula nah kejadian ini atau cerita ini adalah sebuah cerita seseorang yang begitu mendalam cintanya kepada Nabi adakah seseorang pada zaman sekarang ini yang mendapati kisah seperti ini.?
Pada zaman sekarang ini manusia kebanyakan sudah lupa, membaca shalawatpun kepada Nabi belum tentu setiap hari bahkan kadang kita tidak pernah bershalawat kepada baginda, padahal sudah banyak dari hadist hadist yang menerangkan tentang pahala orang yang baca shalawat sebagaimana sabda Nabi:

“Barangsiapa yang membaca shalawat kepadaku satu kali makan Allah akan membaca shalawat untuk mereka sepuluh kali”  

Jadi perlu dipertanyakan dimanakah letak kecintaan kita kepada Nabi apakah dari tingkah laku,apakah dari banyaknya shalawat kita kepada Nabi semua itu andalah yang bisa menjawabnya dan semoga kita termasuk orang-orang yang dicinta oleh Nabi.
Amin semoga bermanfaat dan menjadi penyejuk hati kita